מדד מסת הגוף, ה- BMI מהווה יחס בין משקל לגובה ומשמש ככלי פשוט, נוח וזמין המספק הערכה כמותית האם האדם נמצא במשקל תקין, בעודף משקל או בתת משקל.

חישוב ה-BMI נעשה באמצעות חלוקה של משקל הגוף (בק"ג) בגובה (במטרים) בריבוע.

דוגמא חישוב ה-BMI  לאדם בגיל 55, במשקל של 85 ק"ג וגובהו 1.75 מטר.

 (BMI=85/1.752=27.7 (Kg/m2 

הגדרה וערכי BMI (בק"ג מ'2) לפי קבוצות גיל (מבוגרים ובגיל הזהב)

מגבלתו העיקרית של ה- BMI הוא שאינו משקף את הרכב הגוף, את כמות השומן או פיזורו בגוף. לדוגמה, את אותו BMI ניתן למצוא אצל שני אנשים בעלי גובה ומשקל זהים כאשר אחד שרירי ובעל אחוז שומן נמוך והשני עם אחוז שומן גבוהה הסובל מהשמנה. לכן כאשר מבצעים הערכה יש לקחת בחשבון גורמים נוספים כגון פעילות גופנית, מבנה גוף, מסת השריר, היקפים ועוד.

 

פיזור השומן והסיכון הבריאותי – עודף משקל, בעיקר כאשר הוא מרוכז באזור הבטן (בגברים היקף מותניים הגדול או שווה ל- 102 ובנשים היקף מותניים הגדול או שווה ל- 88 ס"מ) מהווה גורם סיכון (גם כאשר ערך ה- BMI תקין) המעלה בצורה ניכרת את הסיכון לפתח סוכרת סוג II, יתר לחץ-דם, דיסליפידמיה ומחלות לב וכלי-דם (מחלות קרדיווסקולריות).

לירן לוי, דיאטן קליני וספורט (B.Sc), מאמן כושר גופני.

מדד מסת הגוף (Body Mass Index (BMI